Cara mudah dapat band 3,4 atau 5 dalam MUET 2015

image

image

image

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua

Jika anda baru  mendapat keputusan MUET anda dan anda  tidak mendapat band yang anda kehendaki,pasti ada sebab kenapa anda gagal mendapat band tersebut.

Secara puratanya, 50- 55% calon yang mengambil MUET sekadar mendapat Band 1 atau Band 2. Antara punca-punca calon gagal mendapat sekurang-kurangnya Band 3 yang telah saya kenal pasti ialah :

1. Tidak arif dengan format MUET itu sendiri . Terdapat  ramai calon yang sekadar ambil MUET  tanpa pernah melihat soalan2  sebenar MUET.

2. Tidak mengatur strategi dalam persediann MUET mereka.Ramai calon yang risau aspek Speaking dalam MUET sedangkan markah speaking cuma 15% dari jumlah markah MUET. Komponen Reading memberi markah maksima 40% dan Writing 30%! Komponen inilah yang calon kena lebih bersedia.

3. Masih lemah dalam pembentukan ayat-ayat bahasa Inggeris kerana masih lemah dalam aspek tatabahasa bahasa Inggeris.Kelamhan dalam aspek tatabahasa  ini akan memberi kesan kepada calon2 MUET terutamanya  dalam komponen  Speaking, Reading dan juga Writing. .

4. Kurang kosakata bahasa Inggeris. Perlu diingatkan  bahawa kosakata yang digunakan  dalam soalan2  MUET  terutamanya dalam komponen  Reading, agak sukar difahami  kerana ada yang diambil daripada  majalah2  seperti National Geographic, Reader’s  Digest dan sebagainya.

5. Kurang membuat latihan-latihan MUET samaada soalan-soalan klon atau soalan-soalan sebenar MUET.

Kursus Asas-Asas bahasa Inggeris saya akan bermula pada 9hb Mei ini di Sunway dan di Putrajaya pada 10hb Mei di Putrajaya .Amat sesuai untuk pelajar-pelajar yang akan memasuki IPTA dan IPTS dan juga untuk mereka yang akan mengambil MUET.

Untuk mereka yang perlu mendapat Band 4 atau Band 5,untuk mendapat ijazah mereka,perlu bersedia lebih awal.

Cikgu Yusoff
Call/sms/Whatsapp 019-3090711
Trainer semenjak 1996
Trainer bahasa Ingeris semenjak 2006.

Leave a comment