Tingkatkan vocabulary anda dengan Synonyms dan Antonyms

Synonym dan antonym

Dalam menggunakan BI, kosa kata (vocabulary) yang meluas juga penting untuk mencantikkan penggunaan BI kita. Kadang2 kita boleh menggunakan perkataan yang berbeza-beza untuk menerangkan sesuatu benda yang sama. Bagaimanapun kadang2 anda juga perlu berhati-hati
walaupun dua perkataan itu dikatakan seerti (synonym) tapi masih ada sedikit perbezaan diantara kedua-dua perkataan tersebut.

Jadi…bagaimana nak tahu perbezaan yang kadang2 tidak terlalu ketara itu? Cuma satu cara sahaja..iaitu dengan membaca…hanya dengan banyak membaca anda boleh melihat bagaimana perkataan yang hampir2 sama maksudnya digunakan dalam konteks yang berbeza-beza.

Apa kah itu synonym? Synonym atau pun dalam BM sinonim/perkataan seerti ialah perkataan yang mempunyai maksud yang sama ataupun hampir-hampir sama.

Apa kah pula antonym ? Antonym atau pun dalam BM antonim/perkataan
berlawanan ialah perkataan yang mempunyai maksud yang berlawanan dengan sesuatu perkataan itu.

Kenapa pulak kita perlu tahu tentang antonym dan synonym ini? Hmm..Sebenarnya inilah rahsia untuk anda menguasai BI dengan cepat dan berkesan.. Macam mana pulak tu? Senang sahaja..dengan anda mengetahui satu perkataan anda boleh mengembangkan vocabulary anda dengan cepat apabila anda mengetahui synonym dan antonym perkataan yang anda tahu
itu.

Sila lihat contoh dibawah..

Anda tahu satu perkataan sahaja iatu

Peace – Aman, Sepi, Senyap, Damai

Dengan menggunakan antonym dan synonym anda dapat mengembangkan
vocabulary anda seperti berikut:-

Synonym untuk Peace – harmony, calm, quiet, serene, tranquility,
silence


Antonym untuk Peace – chaos, pandemonium, upheaval, tumult, din,
racket, hue and cry, turbulenc
e

Dari penggunaan antonym dan synonym dari satu perkataan anda sudah dapat menambah 14 perkataan baru! Anda perlu ingat kadang2 dalam percakapan dan penulisan pengguna2 BI akan menggunakan perkataan2 yang berbeza-beza walaupun membawa maksud yang sama.

Kenapa kah penting untuk anda mengetahui synonym dan antonym ini? Ramai yang menghantar e-mail kepada saya dan bercerita mereka menghadapai masalah dalam menulis dan terutamanya bercakap. Pada pandangan saya perkara ini berlaku kerana kita tidak mempunyai vocabulary yang cukup untuk bercakap dengan baik. Ini membuat kan kita tidak mempunyai keyakinan untuk bertutur dalam BI. Kadang2 ini juga membuat kita malu untuk bertutur dalam BI kerana kita takut orang akan mentertawakan kita dan memperlekehkan kita.

Seperti yang telah saya bincangkan sebelum ini kita perlu mempunyai peluru2 vocabulary sebelum anda boleh bertutur dengan baik.

Bagaimana nak belajar tentang synonym dan antonym? Senang sahaja…banyak cara nak belajar tentang antonym dan synonym ni….Cara pertama ialah dengan menggunakan dictionary anda yang sedia ada…Bagaimanapun perlu diingatkan bahawa kebanyakan dictionary cuma memberikan maksud perkataan dan sedikit perkataan2 synonym sahaja dan amat jarang ada dictionary yang turut memberi perkataan2 antonym.

Cara kedua yang percuma dan cepat ialah menggunakan fungsi Thesaurus dalam perisian Microsoft Word anda. Anda cuma perlu highlightkan perkataan yang anda inginkan dan pergi ke Tools dan Language dan kemudian ke Thesaurus. Ianya akan memberikan anda senarai perkataan-
perkataan synonym.Ia juga akan memberikan satu perkataan antonym.Taip kan perkataan antonym yang diberi dan anda akan dapat senarai antonym yang ada.

Cara ketiga ialah dengan membeli Thesaurus. Thesaurus ialah satu buku yang menyenaraikan synonym2 dan antonym2 untuk kebanyakan perkataan. Ada banyak buku thesaurus di pasaran tapi yang paling saya gemari ialah Roget’s Super Thesaurus.

Semasa saya belajar untuk menduduki peperiksaan Test of English as a Foreign Language (TOEFL) saya terpaksa meningkatkan vocabulary saya dalam masa yang singkat oleh kerana vocabulary adalah salah satu yang diuji. Teknik saya ialah dengan membeli kertas keras yang boleh dimasukkan dalam poket saya. Apa yang saya buat ialah menulis satu perkataan baru di depan kertas tersebut dan menulis synonym dan antonym dibelakang kertas tersebut. Bila saja ada masa terluang saya akan cuba menghafal dan mengingati perkatan2 tersebut. Alhamdulillah
saya berjaya lulus peperiksaan Toefl saya pada percubaan pertama saya.

Kalau anda betul2 di peringkat beginner ataupun anda dalam proses untuk mengajar anak2 anda vocabulary BI anda boleh membeli kad2 yang sudah siap ada gambar dan perkataan di kedai2 buku atau di hypermarket seperti di Carrefour.

Diharap anda akan terus belajar dan membaca untuk memantapkan BI anda.Jangan malu2..Walaupun anda sudah berumur tapi tidak rugi untuk anda terus belajar..mungkin juga anda boleh belajar untuk mengajar semula pada anak2 anda. Rahsia dalam kejayaan dalam semua mata pelajaran di
sekolah ialah dalam penguasaan bahasa dan apabila anda meningkatkan penguasaan bahasa anda IQ anda juga akan meningkat.

Saya akan mulakan kursus Asas-Asas Komunikasi bahasa Inggeris 30hb Julai di Precint 16, Putrajaya. Kursus Teknik Perbualan Mudah dan Cepat akan diadakan pada 21hb Ogos ini di Sunway.

Hubungi saya di cikgutuition@gmail.com atau 0193090711 jika berminat sebab tempat terhad.

Advertisements

Teknik Perbualan bahasa Inggeris Mudah dan Cepat # 1

Teknik Perbualan bahasa Inggeris Mudah dan Cepat # 1

Ramai dari mereka yang menghantar email kepada saya menyatakan yang mereka selalunya tidak menghadapi masalah dalam penulisan bahasa inggeris tapi banyak menghadapi masalah apabila mereka hendak bertutur dalam bahasa inggeris. Walaupun mereka boleh memahami apa yang orang lain tuturkan tetapi mereka selalu menghadapi masalah untuk memulakan pertuturan dalam bahasa inggeris.

Pada pendapat saya tiada cara lain untuk membolehkan anda bertutur dengan baik dalam bahasa inggeris kecuali dengan membanyakkan bertutur dalam bahasa inggeris. Bagaimanapun, faktor kosa kata (vocabulary) yang mencukupi juga perlulah ada sebelum anda boleh bertutur dengan baik. Bertutur memerlukan perhubungan dua hala dimana anda perlu memahami apa orang lain pertuturkan sebelum anda boleh menjawab semula.

Selain dari itu apabila bertutur anda perlu berfikir dengan cepat untuk membolehkan anda bertutur dengan lancar. Ini memerlukan anda berfikir ‘dalam’ bahasa inggeris. Jika anda berfikir dalam bahasa Malaysia kadang-kadang ianya akan melambatkan perututuran anda.Ini kerana anda befikir dulu apa yang anda ingin tuturkan dalam bahasa malaysia sebelum anda menterjemahkannya kedalam bahasa inggeris. Oleh itu akan terdapat kelewatan dalam anda bertutur dalam bahasa inggeris dan lebih buruk lagi jika anda tidak dapat menterjemahkan perkataan bahasa malaysia itu kepada perkataan bahasa inggeris yang sesuai.

Bagaimanakah caranya untuk membolehkan anda ‘berfikir dalam bahasa inggeris’ ? Anda kenalah banyak membaca bahan-bahan dalam bahasa inggeris. Anda perlulah ingat dalam mempelajari bahasa inggeris kita sebenarnya banyak meniru atau ‘mimicking’ gaya bahasa orang lain dalam pertututan dan penulisan kita. Janganlah anda merasa malu dan segan jika anda rasa anda cuma meniru cara orang lain. Sememangnya cara yang terbaik untuk anda mahir bertutur dalam bahasa inggeris ialah dengan meniru gaya percakapan yang betul terutamanya oleh mereka yang bahasa ibunda mereka ialah bahasa inggeris. Sudah tentu cara yang terbaik ialah berlatih bertutur dengan mereka yang bahasa ibunda mereka ialah bahasa inggeris. Tapi rasanya tak ramai dari kita yang dapat peluang sebegitu oleh itu berikut adalah beberapa cara yang saya rasa dapat membantu anda untuk bertutur dengan baik.Sebelum itu elok kita lihat apakah persediaan yang perlu ada sebelum anda boleh bertutur dengan baik.

Selain itu anda hendaklah membuatkan ianya satu tabiat menggunakan kamus bahasa inggeris-bahasa inggeris. Dengan cara ini apabila anda tidak mengetahui makna sesuatu perkataan itu anda akan menggunakan kamus tersebut untuk mencari maknanya dalam bahasa inggeris. Secara tidak lansung ianya akan membantu anda ‘berfikir’ dalam bahasa inggeris kerana anda cuma tahu makna perkataan itu dalam bahasa inggeris sahaja. Jika anda amalkan ianya senantiasa anda akan sampai satu tahap dimana anda mendapati sukar anda menerangkan sesuatu perkataan itu dalam bahasa malaysia kerana anda sudah mula berfikir dalam bahasa inggeris. Pertuturan anda dalam bahasa inggeris juga akan menjadi lebih lancar dan sempurna kerana idea-idea akan terluah dengan lebih semulajadi.

Pada kali ini cuba kita lihat cara-cara bertutur dalam bahasa inggeris yang betul di pejabat. Jika anda bekerja di syarikat-syarikat swasta yang mempunyai pelbagai bangsa ataupun anda bekerja di syarikat-syarikat multinasional maka anda tidak dapat lari dari keperluan bertutur dalam bahasa inggeris. Saya berpendapat terdapat dua situasi yang wujud di tempat kerja anda iaitu:-

1) Situasi tidak formal – Merujuk kepada perbualan dengan rakan-rakan sepejabat yang tidak memerlukan anda bertutur bahasa inggeris secara formal dan teratur. Pertuturan lebih ringkas dan tidak memerlukan sangat ketepatan dari segi nahu (grammar). Bagaimanapun anda perlulah juga memastikan yang bahasa inggeris anda tidaklah terlalu cacat nahunya kerana cara anda bertutur dalam bahasa inggeris akan membentuk imej anda di pejabat.

2) Situasi formal – Situasi formal wujud bila anda
perlu bertutur atas urusan rasmi pejabat seperti semasa mesyuarat, perbincangan dengan pihak atasan, persembahan dan lain-lain urusan pejabat yang formal. Urusan dengan pihak luaran seperti dengan pelanggan, pembekal, pihak berkuasa dan sebagainya hendaklah senantiasa berbentuk formal kerana dalam berurusan dengan pihak luaran anda adalah sebagai wakil syarikat dan ianya akan membentuk imej syarikat pada mata pihak luar tersebut.

Cuba kita lihat contoh pertuturan formal dan tidak
formal.

Greetings at work

Greetings ialah cara kita menegur rakan sepejabat dan juga pihak atasan atau boss kita
dipejabat. Greetings walaupun nampak remeh tapi ianya amat penting kerana ianya kadang-kadang akan mempengaruhi situasi dipejabat anda.Anda mungkin dianggap sombong atau tidak pandai bersosial jika anda tidak menegur rakan2 dan pihak atasan bila berjumpa mereka pada waktu pagi ataupun pada masa mula bekerja.

Informal greetings

Menegur rakan2 sepejabat tidak perlu panjang dan
formal.Contoh2 teguran ialah:-

1. Morning Ali.

2. Good morning Rosmah

3. Hi, Ros.

Kalau nak panjang sikit mungkin anda boleh menegur sebegini:

1. Morning Ali. How are you today?

2. Hi Bala. How are you doing today?

3. Good morning Rosmah. Had your breakfast already?

Or kalau hari Isnin selepas bercuti di hujung minggu atau kawan anda tu baru balik bercuti anda boleh le bersembang panjang sikit seperti:

1. Morning Ali. How was your weekend?

2. Hi Ros. How was your holiday?

3. Good morning Ahmad. How was your trip to Genting? I
hope you had an enjoyable time.

4. Hi Chong. How’s your weekend? Did you go anywhere?

Untuk yang nak lebih rapat dengan rakan sepejabat mungkin anda boleh mengajak rakan anda untuk bersarapan dengan anda dan anda boleh mengajak mereka dengan :-

1. Hi Ali. Would you like to join me for breakfast?

2. Morning Ros. Let’s go for breakfast.

3. Good morning John. I’m going for my breakfast now.
Would you like to join me?

4. Assalamualaikum Ahmad. Would you like to have breakfast with
me?

Pertuturan tidak formal tidak memerlukan kesempurnaan nahu tetapi sekadar untuk mewujudkan hubungan yang baik dengan rakan-rakan sekerja anda.

Answering greetings

Jika contoh diatas menerangkan cara menegur rakan-rakan sepejabat maka berikut pula ialah contoh anda menjawab greetings.

1. Jika rakan anda menegur, Morning Ali atau Good
morning Ali

maka anda boleh le menjawab secara ringkas dengan

Morning

Morning Ros

ataupun Good morning to you too

2. Jika rakan anda menegur, Hi, Ros.

maka anda boleh lah menjawab ,

Hi Ali ataupun, Good morning Ali atau Morning Ali

Jika teguran yang diterima panjang sikit mungkin anda boleh menjawab sebegini:

1. Morning Ali. How are you today?

Anda juga boleh menjawab,

Morning Ahmad. Fine, thank you.

ataupun

Morning Ahmad. Just great.

2. Hi Bala. How are you doing today?

Jawapan anda ,

Hi Alex. I’m doing fine, thank you.

ataupun

Morning Alex. Just great.

3. Good morning Rosmah. Had your breakfast already?

Jawapan anda , Good morning Alex. I just had my
breakfast.
jika anda baru sahaja habis bersarapan

ataupun

‘Good Morning Alex. Not yet. Would you like to
join me for breakfast?’

jika anda belum bersarapan dan ingin mengajak Alex bersarapan bersama.

Anda juga boleh menjawab Good Morning Alex. Not yet.
I’m skipping breakfast today as I have a lot of work
to be done.’

jika anda tidak ambil sarapan kerana ada banyak kerja untuk diselesaikan.

Saya akan mulakan kursus Asas-Asas Komunikasi bahasa Inggeris 30hb Julai di Precint 16, Putrajaya. Kursus Teknik Perbualan Mudah dan Cepat akan diadakan pada 21hb Ogos ini di Sunway.

Hubungi saya di cikgutuition@gmail.com atau 0193090711 jika berminat sebab tempat terhad.